Onze duisternis

Tegelijkertijd kennen we de zonde. Zonde die ons er toe leidt ons te verstoppen als Adam en Eva en ons verlaten te voelen van God. In die duisternis hebben wij vaak minder geloof. Geloof dat God ons in , niet in onze problemen, maar in onze diepste zonde tegemoet komt. Meestal proberen wij het eerst goedmaken, zodat die zonde als het ware niet meer tussen ons en God staat.

De andere waarheid

De waarheid is echt anders. Als Adam en Eva zondigen, verstoppen zij zich en worden bang van God. "Dit komt nooit meer goed. Dit zal God nooit door de vingers zien!" Een logische en juiste gedachtegang, behalve... Natuurlijk ziet God zonde niet door de vingers, maar Hij laat zich door die zonde niet verhinderen Adam en Eva op te zoeken. Zij waren bang dat Hij boos werd, maar Hij was het niet. Zij waren bang dat er een onoverbrugbare kloof was geslagen, maar God overbrugt en redt. En die redding komt in Jezus.

Goede Vrijdag

Als Jezus aan het kruis alle duisternis op zich neemt; alle zonde en gebrokenheid, dan sterft daar de Mensenzoon, de laatste Adam. En die laatste Adam schreeuwt de wanhoop en de diepste duistere angst van de gehele mensheid uit:

"Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?"

  • Matt 27:45 en 46

En aan datzelfde kruis roept de Zoon van God:

"Vader in uw handen beveel ik mijn geest"

  • Luc. 23:46

En zo sterft de mensheid van de zonde in de armen van het geloof van de zoon van God, die vertrouwde dat de aanhef van die mooie psalm 22 met de woorden "Mijn God, Mijn God, waarom heeft u mij verlaten" slechts de eerste regel is. Jezus zette die Psalm in en dwars door de dood van Jezus en de mensheid zong Vader God die Psalm helemaal uit, zodat de opstanding een feit werd.